10 rețete/idei de mic dejun AIP

Am observat că foarte multă lume se blochează la a găsi soluții pentru micul dejun. La fel a fost și în cazul meu, poate cea mai grea schimbare a fost să regândesc micul dejun de la rădăcină. Nu mai puteam consuma pâine prăjită cu ou, ori cu mezeluri și brânză, cu unt și roșii sau cu ardei. Deasemenea nici cereale cu lapte. Sau pâine în ou. Sau sandvișuri în aparatul special. Sau omleta cu bacon ori varianta românească papară cu slănină și ceapă. Și zero lactate, iar eu eram prietenă bună cu iaurtul, brânzica de vaci sau cea telemea, care aproape că nu lipsea de la nici un mic dejun. Nimic din acestea nu se mai potriveau ca fiind AIP friendly! Și recunosc că m-am simțit cam pierdută la început. De aceea ajungeam să servim micul dejun undeva la prânz (am scris despre meniul primei săptămâni aici), pentru că dura mult să caut soluții în funcție de ce aveam în frigider, apoi să gătesc. 
Încet, încet m-am obișnuit și am început să ghicesc soluții pe gustul nostru. Și să mă organizez mai bine, să mă mișc mai repede și să nu mă mai stresez. Uneori mă gândesc de cu seara ce voi pregăti la micul dejun, alteori mă las inspirată de moment. 
Mai jos am să redau un clasament, în funcție de favoritele noastre. Cert e că nu-mi plac dulciurile la micul dejun, singura excepție fiind budinca de tapioca (după rețeta Cristinei, de pe „Mâncarea bat-o vina”), însă și asta foarte rar doar. Noi ne-am obișnuit cu un mic dejun mai sățios, încă înainte de a intra în AIP, și să fie neapărat sărat! Așa că merg pe acest model înainte. Îmi place că îmi oferă răgazul mult dorit între mese, timp în care mai pot face și alte lucruri, iar uneori sărim peste prânz direct la cină, cu o masă de fructe doar între ele. 

1.Pe primul loc este meniul pe care l-am prezentat deja în postarea asta (doar apăsați și se va deschide separat).
2. Pe locul următor este ... tot peștele. Dar de data asta gătit. Dintotdeauna am adorat peștele, eu îl prefer întreg, pe când soțul file. Am observat că bărbaților nu le place/nu au răbdare să „piardă” vremea cu scosul oaselor. Uneori trebuia eu să fac asta și pentru el, timp în care porția mea se răcea, așa că am decis ca lui să-i cumpăr doar file-uri. În felul acesta suntem amândoi fericiți. 
De obicei peștele întreg îl gătesc în tavă, la cuptor (macrou - ”decapitat” și secționat de la jumătate), condimentat cu sare, praf de usturoi, busuioc și ulei de măsline. Alteori, când am doar file-uri, le fac la grill. Prefer, de departe, somonul file, dar e cam scump, așa că de obicei luăm cod (de la Lidl), servit alături de avocado feliat sau sos guacamole și măsline.  De asemenea îmi mai place mult și baby hering-ul, niște peștișori mai mititei, dar destul de măricei cât să poată fi curățați de cap și secționați, apoi gătiți în tigaia grill. Înainte de a-i așeza frumos în tigaie, după ce-i curăț și-i spăl bine, îi condimentez (într-un bol, la grămadă) cu ulei de măsline, sare, praf de usturoi și busuioc. Uneori, dacă cumva sunt și mai măricei, îi fac la tavă, în cuptor. Au fost dăți când am luat și șprot (asemănător cu hamsiile ca mărime) și am încercat să le fac pane, în făină de tapioca. Doar că e cam mult de lucru cu ei, așa că au rămas doar la „rarități”.
Cert e că peștele (dacă-ți place și reușești să nu-ți umpli toată casa de mirosul lui) este foarte gustos, sănătos și recomandat în dieta AIP! Atenție doar când îl cumpărați să-l evitați pe cel pescuit din Oceanul Pacific, încă ”infestat” de radioactivitate în urma exploziei de la Fukushima.

3. Pe locul următor vin ficățeii de pui la tigaie, gătiți cu puțin ulei de cocos, serviți alături de felii de cartofi dulci (copți la tigaie) - făcuți cu puțină untură de palmier (foarte aromată, o recomand îndeosebi la gătitul legumelor sau a cărnurilor) sau pâinicile mele AIP, dar au fost dăți când i-am servit simpli, cu puțină salată de hrean sau salată verde, iar de câteva ori am încercat și stilul de „wrap”, adică înfășurați în foaie de salată și serviți ca un sandviș. Tot din ficat am încercat să fac și pastă (în robotul de bucătărie), dar nu a fost destul de păstos ca să semene cu un pate, așa că a ajuns să fie servit la farfurie. 
3. Ne mai plac mult, la micul dejun, amestecurile la tigaie din pulpe de pui dezosate sau mușchiuleț de porc, tăiate cubulețe, alături de mix de legume (cartofi dulci sau dovleac plăcintar, dovlecel sau zucchini, ciuperci, ceapă, andive, broccoli sau conopidă. Pur și simplu le tai toate cubulețe și le dai la tigaie în puțin ulei de măsline, ori de cocos sau în untură de palmier. Dacă mai vrei, se poate servi pe deasupra cu felii de avocado, iar alături o salată verde. E un mic dejun foarte sățios și unde mai pui că respectă regula de aur a AIP: 1 proteină animală, legume gătite (carbohidrați), legume crude.
4. Când ne grăbim, servim doar șuncă prosciutto cu avocado, măsline sau cu ridichi. Și cu pâinici sau tortilla. 
5. De când am reintrodus ouăle (încă doar gălbenușul), câteodată mai fac și un fel de omletă, servită cu salată de castraveți și ceapă, ori ridichi sau pur și simplu cu ceapă și avocado. Însă nu se numără printre felurile mele preferate, pentru că-mi lipsește albușul pentru a-i da o textură pufoasă. 
6. Îmi place mult să am la micul dejun chifteluțe (din carne sau legume, coapte la cuptor, nu în baie de ulei!), servite alături de pâinici și cu diverse salate (castraveți, ridichi, avocado). Dar când le am sunt mai degrabă „leftovers”, adică rămase de la masa din ziua precedentă, pentru că sunt prea migăloase/consumatoare de timp ca să le pregătesc dimineața. 
7. Am mai făcut (cu mare succes la public) și rulouri din mușchiuleț de pui cu prosciutto. Pe lângă faptul că sunt foarte aspectuoase, sunt și foarte gustoase. Simplu de făcut, fiecare bucată de mușchiuleț se îmbracă într-o felie de șuncă și se dau la cuptor. Se servesc alături de orice fel de salată verde sau/și de cartofi.
8. Am făcut și o încercare de burger, mai personalizat (rețeta pentru chifle o găsiți la postarea cu pâinicile mele AIP) , cu ciuperci sote și salată. A fost foarte gustos!
9. O altă „delicatesă” a fost și carnea tocată de vită în wrap de salată verde și tortilla. Separat am sotat carnea în tigaie, am amestecat-o cu ceapă sau/și zucchini, am condimentat-o cu sare și busuioc și am servit-o pe pat pe salată și o foaie de tortilla. E foarte gustoasă combinația, dar destul de dificil de servit, pentru că tocătura „scapă” din wrap.
Însă, pe aceeași temă de wrap, mai folosesc diverse variațiuni, schimbând doar umplutura. Uneori folosesc carne rămasă din fripturi făcute la slow-cooker sau piept de pui rămas de la pui întreg făcut la cuptor, alteori doar prosciutto cu ceva pe lângă, gen castravete (crud sau murat) sau ridichi. Acest fel de mâncare este foarte bun și de luat la pachet, la servici sau în excursie, etc.

10. Sandviș în pâine cu 5 făinuri
Rețeta pentru această pâine o găsiți aici . Chiar dacă textura și gustul aduc mai mult cu un chec, este o alternativă foarte bună la sandvișuri (= se poate lua la pachet). Iar cu conținutul (umplutura) te poți juca după bunul plac. 

Sper că v-am oferit o sursă bună de inspirație și v-am mai ușurat începutul în AIP. 
Poftă bună și spor la gătit!














Comentarii