Cea mai bună rețetă de tortilla/lipie AIP

Lipsa pâinii este una din cele mai mari provocări cu care te confrunți în dieta Protocolul Autoimun . Intuind cumva acest lucru, mulți spun dinainte măcar de a încerca/începe implementarea schimbărilor dietare: „eu nu pot fără pâine!”, sau ”fără pizza”, sau fără alte mii de produse de panificație. 
Adevărul e că acțiunea de a mânca, plus rezultatul acesteia de a-ți satisface papilele gustative, dar și de a-ți furniza rapid senzația de sațietate, este ușurată mult de aceste produse. Însă pentru problemele legate de sănătatea tractului digestiv, în speță a intestinelor, adică locul unde sălășluiește mare parte a sistemului nostru imunitar, tot ce înseamnă gluten = înrăutățirea problemelor. De aceea dieta AIP se concentrează pe însănătoșirea microbiomului intestinal (florei intestinale), ca parte responsabilă în ameliorarea multor afecțiuni, dar mai ales a celor de natură autoimună.

După multe încercări ale rețetelor descoperite pe blogurile din America, am ajuns să-mi fac propria mea rețetă cu care mă înțeleg cel mai bine. Și, așa cum am scris și în titlu, se poate folosi atât pe post de tortilla cât și ca lipie. Pentru cei ce nu știu diferența (lăsând la o parte originea denumirilor), lipia are o textură mai moale, asemănătoare clătitei, iar tortilla este mai crocantă. Adică așa cum îmi place mie! Știu că în comerț se găsesc lipii foarte bune, dar pe lângă faptul că sunt din făină de grâu sau alte cereale = interzise în AIP, conțin și o mulțime de E-uri. 
Cu făinurile speciale, fără gluten, recomandate în AIP , e destul de dificil să ajungi la consistența produselor obținute din făină de grâu. Iar eu cum sunt mai degrabă prietenă a sărăturilor, lipiile AIP -găsite pe blogurile americane, mă duceau cu gândul mai degrabă spre clătite = deserturi. De aceea am tot încercat, am eșuat lamentabil de câteva ori și nu m-a satisfăcut nimic. Așa că, într-un final, am găsit propria mea rețetă cu care mă simt foarte confortabil și care satisface pe deplin cerințele unui mic dejun sănătos și sățios. 

Tortilla sau lipie AIP
Cum, două chestii diferite din aceleași ingrediente?
Da, chiar așa! 
Vă împărtășesc secretul meu: dacă vreți să obțineți consistența unei lipii, pur și simplu întindeți o foaie mai subțire și o coaceți mai puțin, iar dacă vreți tortilla - lăsați-o ceva mai groasă, iar la coacere va deveni mai crocantă. Nu-i așa cât e de simplu?

Ingrediente:
  • 140 grame făină de cassava
  • 30 grame făină de cocos
  • 30 de grame făină de tapioca (sau arorut)
  • 1/2 linguriță sare
  • 1/4 linguriță bicarbonat de sodiu
  • 3-4 linguri ulei de măsline
  • 1 lingură de oțet de mere
  • apă caldă (aprox. 200 ml ±)

Mod de preparare:
Într-un bol mai mare se amestecă toate ingredientele uscate, făina de cocos neapărat cernută înainte! Iar când spun ”amestecă” înseamnă că vei lua o furculiță și o vei roti de mai multe ori prin compoziția uscată din bol. Insist asupra acestui lucru, pentru că altfel poți avea o surpriză extrem de neplăcută ca la adăugarea ingredientelor lichide să se formeze niște cocoloașe extrem de deranjante și tot atât de încăpățânate. 
Următorul pas e adăugarea apei calde. Călduță, nu fierbinte! Cantitatea e doar orientativă, consistența aluatului va dicta totul. De aceea începi cu o cană, și imediat vei începe să frămânți cu mâna. Când aluatul prinde consistența unei plastiline, vei adăuga oțetul și uleiul de măsline, pe rând, încorporându-le imediat prin frământare. Vei obține un aluat ferm, dar elastic, pe care-l vei rula pe o planșetă de lucru, sub forma unui sul, din care vei tăia aproximativ 8 bucăți. Formează câte o bilă din aceste bucăți. 
Cu ajutorul degetelor, prima dată aplatizezi bila, apoi întinzi o foaie cu sucitorul. De grosimea foii va depinde textura finală (de tortilla sau de lipie). Nu uita ca înainte să încingi o tigaie! Mie îmi plac mult coapte pe grill. Atenție, dacă le întinzi pe o suprafață de lemn, s-ar putea să se lipească, de aceea se recomandă ungerea suprafeței cu ulei (nu cu făină!). Eu nu am probleme cu planșeta mea, fiind din polietilenă.
După ce ai întins foaia, ruleaz-o ușor pe sucitor (la fel cum făceau bunicile noastre cu foaia de tăieței) și așeaz-o cu grijă în tigaie. 
După ce vei întoarce lipia, vei observa că aluatul va începe să se umfle, făcând niște bule. Ceea ce e foarte bine, înseamnă că nu va ieși clicos!
Vei observa că pe o parte se va coace într-un fel, iar pe cealaltă va avea tendința să se înnegrească mijlocul și să se uște. E ok, nu te speria, e o chestie tipică făinii de cassava.
Pe astea le-am copt la tigaie obișnuită, de aceea au ieșit cu punctulețe, nu cu linii 😉.
Dacă le vrei mai pliabile, le coci mai puțin, iar textura va rămâne flexibilă. 
La final, pentru că folosesc ingrediente reci în umplutură, îmi place să le mai pun încă puțin pe foc.
 În funcție de cât de crocante îți plac, le lași în tigaie mai mult sau mai puțin. 
Oricum și orice umplutură vei folosi, au un gust excelent și sunt foarte bune de pus și la pachet. 
Poftă bună!












Comentarii

  1. Buna seara, la mine nu a iesit o cantitate asa de mare din 200 g faina (140 cassava, 30 faiana de cocos și 30 tapioca) si aluatul nu este deloc alb.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pozele pot deforma. Eu folosesc măsurile americane (cups), iar pt această rețetă foloseam 2 cups de cassava, 1/4 cups cocos și 1/4 tapioca. Continui să ma folosesc zilnic de această rețetă, doar că am mărit puțin „doza” de tapioca, la 1/2 cup = (aprox.) 56 g. Am mai mentionat în alte articole că mi-a cam dat de cap conversia măsurătorilor americane la grame, de aceea am ales să mă folosesc și eu de ele. Și mi-e mult mai simplu așa. Cât despre culoare, făina de cassava este mai închisă, deci aluatul nu va ieși nicioadată alb, ci mai gri. În poze pare mai alb datorită luminii. Să nu uitați apa, care va contribui și ea la mărirea volumului aluatului, dar și la omogenizare. Elasticitatea contează mult la lucrarea lui. Prea puțină apă poate da un aluat prea rigid și gros, prea multă un aluat lipicios. O textură similară cu plastilina, ușor de modelat, este cea ideală. Sper că v-am lămurit, cât de cât, dacă doriți ajutor suplimetar, vă stau cu drag la dispoziție.

      Ștergere
  2. Răspunsuri
    1. Cu drag. Mă bucur mult când aud că lumea o găsește de folos.

      Ștergere
  3. Bună seara! Unde se pot găsi acele tipuri de făină enumerate? Cu ce umpleti turtele? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu înțeleg la ce turte faceți referire. Oare la lipii? Umplutura poate diferi, de la piept de pui la grătar, la fâșii din friptură de porc sau curcan, șuncă, salate, iar sosul este făcut din sfeclă roșie. Despre fainurile din dieta AIP am scris un articol pe larg aici: https://dietapentrusanatate.blogspot.com/2019/12/despre-fainurile-fara-gluten.html, iar la final am scris si de unde la cumpar (Scufita-Rosie.ro - fostul Pronat, Driedfruits.ro și Paradisulverde.com.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu