Pateuri AIP cu pui și legume

Trecerea la o dietă strictă, așa cum e Protocolul Autoimun , poate să sperie la început. Apoi să plictisească. „Aceeași Mărie, cu altă pălărie”, ar zice mulți că ar fi. Adică: legume, carne, fructe, în diverse variațiuni. Și e normal să devină monoton. Iar dacă nici nu ne simțim bine, totul poate deveni o corvoadă. Unde mai pui și că renunțarea la unele mâncăruri care înainte îți răsfățau simțurile, poate fi foarte frustrantă acum.
Fiecare se cunoaște pe sine, de aceea e recomandat să-ți găsești un element, o activitate, un punct de sprijin de care să te prinzi și să te auto-ajuți în depășirea fazelor mai grele. Eu una mi-am găsit refugiul în gătit și scris, de foarte mult timp. Iar bucătăria AIP nu a făcut decât să mă restimuleze. Atât în ceea ce privește recăpătarea stării de sănătate, dar și în practicarea într-un mod mai temeinic a hobby-urilor mele de-o viață. Dieta AIP te forțează să te joci cu culori, să descoperi noi arome, să creezi bucate pe gustul tău și al membrilor familiei, consecutiv cu refacerea stării de sănătate. Iar dacă reușești să depășești faza grea de început, ținându-te de acel „punct” de sprijin, vei descoperi că totul devine mult mai ușor în timp. 
După cum am mai menționat pe parcursul blogului, întotdeauna mi-au plăcut copturile. Să învălui toată casa în mirosuri apetisante, să creez acea atmosferă de căldură, de „acasă”. Acum, treptat-treptat, încerc să reproduc acele mâncăruri favorite în Protocolul Autoimun, folosindu-mă strict de alimentele și făinurile permise. Așa că mi-am zis să încerc o rețetă pe care obișnuiam să o fac deseori înainte, doar că atunci foloseam foi de plăcinte/aluaturi din magazine. Azi știu că nu sunt deloc sănătoase, căci sunt pline de conservanți & aditivi. Iar ideea mi-a venit după ce, aseară, am pregătit la cină frigărui, de la care mi-au mai rămas carne și legume nefolosite.  

Pateuri AIP cu pui și legume 
Ingrediente:
Pentru aluat:
140 grame făină de cassava (dacă nu aveți, o puteți înlocui cu făină de cocos)
30 grame făină de tapioca (sau arorut)
30 grame făină de banane verzi 
sare după gust (eu am folosit cam un sfert de linguriță, dar dacă folosiți făină de cocos - care e mai dulce, se poate pune mai mult de atât)
praf de usturoi (opțional)
1 linguriță rasă bicarbonat de sodiu fără aluminiu (sau praf de copt AIP)
1 lingură oțet de mere
2 linguri ulei de măsline
apă caldă

Pentru umplutură:
1 pulpă de pui dezosată (se poate înlocui cu mușchiuleț de pui sau porc. Sau chiar să se excludă și atunci se folosesc mai multe legume)
5-6 ciuperci (medii) champignon
1 zucchini mic (sau dovlecel)
ceapă verde (sau uscată - mică,medie)
2 căței de usturoi (sau praf de usturoi)
1 sfert dintr-un cartof dulce
sare
1 linguriță untură de palmier (se poate înlocui cu ulei de cocos/de măsline sau untură de origine animală)
(notă: umplutura este aleatorie în funcție de ce aveți prin frigider, se poate folosi și morcov, păstârnac, etc)

Mod de pregătire:
Se începe cu umplutura. Se spală carnea și legumele. Se taie cubulețe mici. Se pun într-o tigaie, la foc mediu, împreună cu o linguriță de grăsime. (Eu folosesc cu succes untura de palmier, extrem de aromată, de culoare roșie, merge excelent la legume și cărnuri). Se sotează câteva minute, amestecând des, până ce lichidul lăsat de legume se va evapora complet. Se lasă să se răcească, timp în care putem face aluatul.

Aluatul: Înainte de a începe, puteți preîncălzi cuptorul. 
Amestecați toate ingredientele în ordinea de pe rețetă. Atenție la apă, să fie călduță și s-o adaugați treptat, la final, până ce aluatul va căpăta textura unei plastiline, ușor lipicios și elastic. Nu am o cantitate fixă, pur și simplu după cum simt că se frământă aluatul. Poate să fie până la o ceșcuță de cafea. În cazul în care (din greșeală) ați folosit prea multă apă, completați cu puțină făină de tapioca până ce aluatul va avea textura potrivită.
Formați un rulou pe planșeta de lucru, apoi întindeți-l cu sucitorul. Dacă nu aveți o planșetă suficient de mare, puteți folosi doar o jumătate din cantitatea de aluat o dată. Tăiați cercuri din aluat. (Eu am folosit un bol mic din ceramică). Așezați pe un alt platou cercurile tăiate, pentru a mai reface ceea ce cade de la aluat. Folosiți tot materialul până la capăt!
După ce ați terminat cu decuparea cercurilor, puteți trece la umplerea lor. Înainte însă, ungeți marginile cu apă (eu m-am ajutat de degetul mare pentru această operațiune). Umplutura se așează doar pe jumătate din aluat, iar cu restul se va acoperi. Lipiți apoi marginile, apăsând cu degetul, de jur împrejur. Dacă vreți un model mai fancy, vă puteți ajuta de o furculiță.
Mie mi-au ieșit 11 pateuri, dar numărul lor poate diferi în funcție de mărimea cercurilor. Pentru că eu am reintrodus gălbenușul, la final le-am uns pe deasupra cu 2 gălbenușuri bătute. Dar pentru cei la început de dietă, se poate sări fără probleme acest pas. 
Le-am copt aproximativ 30 de minute, la foc mediu, până ce au prins o culoare maroniu-roșiatică pe deasupra. Am crezut că vor ieșit crocante, dar făina de cassava ce se găsește la noi dă mai degrabă o textură moale aluaturilor. 
Acum urmează provocarea cea mai grea! Lăsați-le deoparte, nu vă aruncați deja la ele că riscați să vă frigeți limba cu umplutura fierbinte! Știu că vă cer cam mult, mai ales după ce miresmele v-au luat deja cu asalt casa 😋

Update: am repetat rețeta și după reintroduceri, adăugând la cocă și 30 g de făină de migdale, iar în loc de ulei am folosit untură de porc. Și mi-au ieșit două tăvi. Pe deasupra le-am uns cu ou bătut și am presărat semințe de mac și susan. Textura a ieșit ceva mai crocantă, adică așa cum îmi place mie, iar aromele semințelor au dat un plus de savoare. Inclusiv vizual au fost mai apetisante. Însă, în mare, pot să spun că aroma îi este totuși dată de umplutură. De data asta am folosit doar legumele ce le aveam prin frigider: zucchini, ceapă, usturoi, ciuperci champignon, morcovi și cartofi dulci. Plus condimente: sare, boia, oregano. Și da, au fost mai gustoase și le-am păpat alături de avocado și ridichi. 
Am avut chiar pe a doua și a treia zi. Închise într-un vas de Yena s-au păstrat foarte bine. 
 
      Poftă bună s-aveți! Ușurel și cu treabă 😉











Comentarii