Covrigi AIP

Spuneam în postarea cu sărățelele că nouă ne plac mult aluaturile sărate/uscate, iar de când am început dieta AIP, ne-au lipsit mult aceste „specialități” din casă. De aceea tot experimentez rețete noi, iar azi vreau să mă laud cu covrigii! Pentru mine e o rețetă de mare folos, mai ales pentru atunci când va trebui să gătesc ceva de luat la pachet. Se pretează foarte bine și conțin doar ingrediente sănătoase.

E prima dată (ever!) când fac covrigi, pentru că înainte aveam de unde cumpăra gata făcuți și nu mai trebuia să-mi bat eu capul cu ei. Pentru că se apropie sărbătorile și am de gând să experimentez mai mult, am hotărât să mă „risc” cumpărând făină de Cassava, chiar dacă comerciantul nu garantează lipsa „urmelor”. 
Din cantitatea folosită pentru covrigi, rezultă un aluat mai mare decât cele obișnuite în rețetele AIP, de aceea eu am făcut covrigii în două ture, prima dată trei, iar a doua zi 4. Doar că a doua zi, aluatul (lăsat la temperatura camerei) s-a lucrat mai bine decât în prima zi, însă s-a desfăcut la fierbere. Acum, eu vreau să fiu sinceră și să vă spun unde puteți întâmpina greutăți. Rețeta originală cere ca, înainte de a fi dați la cuptor, covrigii să se scufunde în apă clocotită (cam cum fierbem noi papanașii sau gomboții cu prune), iar după un minut de fierbere, să fie scoși și puși în tava pentru cuptor. Dar e destul de complicat. În primul rând aluatul se lucrează destul de greu, pentru că se rupe la întins. Dacă vedeți că se zdrobește la lucrat (după ce l-ați frământat deja câteva minute pentru înglobarea tuturor ingredientelor), suplimentați cu ulei de măsline, nu cu apă! Aluatul e și așa destul de umed, nu mai are nevoie de un plus de umezeală, făina de alune tiger fiind recunoscută că absoarbe puternic! Puteți avea surpriza ca, odată puși în apa clocotitoare, să se rupă. Însă rostul acestui pas se regăsește mai târziu în fragezime. Cred că rezistă mai bine, în timp, în cazul în care nu vor fi "executați" pe loc 😉.  La noi oricum nu au prins a doua zi 😄. Deci ține în totalitate de fiecare cât de deschis e la experimentat! 

COVRIGI AIP

Ingrediente:
1 linguriță rasă de bicarbonat
1 lingură/un pliculeț de gelatină
1 linguriță rasă de sare (dacă preferați mai sărat, puteți să o lăsați plină)
2 linguri de ulei de măsline
2 linguri oțet de mere
(1,5 cups)≅ 353 ml apă 

Instrucțiuni:
Preîncălziți cuptorul la treapta mediu (al meu e din cel clasic). Dacă doriți să vă complicați cu fiert covrigii înainte, acum e timpul să puneți o oală cu apă la fiert. Dar eu vă spun că merge perfect și dați direct la copt. Mie mi-au plăcut mai mult așa, pentru că iasă mai crocanți la exterior, pe când cei fierți trebuie ținuți ceva mai mult la cuptor, iar interiorul e mai gumos dacă nu îi mai lăsați puțin în cuptor să se uște, și după ce ați stins focul. Plus că există șanse mari să se rupă în apă. 
Într-un bol amestecați toate ingredientele de mai sus, în ordinea scrisă. Frământați cu mâna până se formează un aluat de consistența plastilinei. Dacă cumva este prea sfărâmicios, mai adăugați puțin ulei. 
Acum e timpul să vă amintiți cum vă jucați, în copilărie, cu plastilina 😏, pentru că trebuie să rulați, sub palme, o bucată din aluat până o veți subția. Lungimea o puteți potrivi în funcție de cât de mare doriți să fie covrigii. Eu am făcut-o cât e tocătorul meu de lung, aprox. 45 cm. Nu vă pierdeți răbdarea dacă în timpul lucratului, aluatul se va rupe. Puteți să-l lipiți înapoi și să continuați. Cu atenție. Luați apoi capetele și aduceți-le ușor în jos, dând forma de covrig. 

Am ajuns la pasul când vă hotărâți dacă vă mai complicați cu scufundarea lor în apă clocotită (câte unul odată doar; 1 minut va rămâne la fundul cratiței, apoi se va ridica și-l mai lăsați să fiarbă încă un minut, după care îl scoateți cu lingura de spumă și-l așezați în tavă, pe hârtie de copt). Dacă săriți acest pas, le aranjați frumos direct în tavă.
Dacă ați ajuns la reintroduceri, puteți să le ungeți cu ou (eu încă n-am ajuns la albuș, așa că am folosit doar gălbenușul) și presărați cu ce doriți, în funcție de pasul la care vă aflați în dietă: se poate sare de mare grunjoasă, ori semințe. Eu am folosit, pt prima dată la reintro, semințele de susan. 
Se dau la cuptor cam 30 de minute, până se colorează într-un maro-roșcat atât suprafața, cât și baza covrigului. În mod normal vor ieși crocanți în exterior și moi la interior. De preferat să vă abțineți să-i înfulecați fierbinți, lăsați-le câteva minute răgaz să se răcorească, credeți-mă că stomacul dvs vă va mulțumi 😊 Îi puteți servi ca atare sau alături de alte mâncăruri specifice micului dejun.
S-aveți poftă! 


Comentarii