Cu ce m-a ajutat pe mine dieta AIP

Încă sunt la dietă (săptămâna viitoare vor fi 3 luni de când am început-o) și intenționez să păstrez acest stil de viață, excluzând pentru tot restul vieții produsele pe bază de gluten și lactate. Iar îndulcitorii îi voi păstra în cantități minime și doar în deserturile făcute de mine. Încă nu consum zahăr, pe alocuri am încercat cu miere, dar am observat că intestinele mele nu prea o agrează. Voi încerca sirop din flori de cocos, câte puțin, la reintroduceri, dar intenționez să păstrez consumul de zahăr în cantități mici. Am observat că și deserturile AIP le tolerez mult mai bine dacă înjumătățesc (sau chiar mai mult) cantitatea de miere. Când fac de exemplu „cobblerul cu mere” (preferatul nostru), nu folosesc nici un îndulcitor, zahărul din fructe fiind suficient. Plus că și făina e dulceagă. 

Ce schimbări a produs dieta AIP în organismul meu
Ei bine, prima schimbare vizibilă a fost pierderea în greutate. Eu am fost mereu subțire, chiar slăbănoagă. Pe vremea tinereții mele nu erau apreciate, ca acum, formele „fus”. Am reușit să mă îngraș abia după vârsta de 33 de ani, ca să ajung să fiu apreciată vizual pentru forme. Însă de doi ani încoace, de când au apărut simptomele deranjante de Hashimoto, am crescut cu un număr la haine, ceea ce mă deranja. Pe lângă faptul că nu-mi mai erau bune hainele (am și donat mare parte din garderobă din acest motiv), mă deranja mult îngroșarea taliei și a coapselor. Mă simțeam greoaie, mai ales în cadă. Așa că revenirea la greutatea de 54 kg a fost extrem de binevenită! Sper doar să nu slăbesc în continuare. 
Am menționat la început că l-am convins și pe soțul meu să țină dieta cu mine, așa că și la el acest prim efect este foarte vizibil, cu două-trei mărimi diferență de "vizibilitate". De unde tragem concluzia că el a scăpat de vreo 15-20 de kg! Later edit: Și că tot aminteam de el, soțul meu s-a ales cu o hepatită infecțioasă după operație pe creier, suferită în 2010. An de an e obligat să meargă la comisia de pensionare, de la Spitalul Militar, când i se (re)fac toate analizele. Și de 9 ani de zile, valorile hepatice îi ieșeau foarte mărite. Până în decembrie 2019, când medicii s-au mirat de rezultate și l-au întrebat ce tratament a făcut. Însă când a amintit că „am ținut dietă”, plus un tratament naturist, nimeni nu l-a întrebat detalii. De unde a tras concluzia că medicii chiar nu sunt interesați de așa ceva. Însă l-au întrebat dacă a luat medicamentele prescrise pentru colesterol (total toxice pentru ficat), iar când a răspuns că „nu le-am suportat”, nu a mai primit nici o reacție. Și tot dialogul s-a oprit aici. Însă noi ne-am bucurat foarte mult, a fost prima dovadă scrisă că dieta funcționează foarte bine! Și nu doar în cazul bolilor autoimune!

Un alt efect benefic pentru mine a fost dispariția senzației de „strângere de gât”, specifică problemelor tiroidiene. Acum pot purta inclusiv bluze pe gât, fără să mă mai deranjeze. Nu știu încă cum îmi arată testele de tiroidă, pentru că nu am reușit să mi le fac, dar cred că sunt șanse ca îmbunătățirile să se regăsească și acolo.

Dispariția migrenelor este un efect „wow” pentru mine! Ajunsesem să mă obișnuiesc cu ele, dar îmi făceau viața un iad. Din cauza lor nu puteam face nimic în zilele când le aveam! Și am sesizat că apăreau în urma unor alimente, gen deserturi de cofetărie, paste, etc. După ce le-ai avut o perioadă lungă de timp, dispariția lor aproape că-ți pare un miracol. Așa să mai trăiești! Înainte de operația pe creier suferită de soțul meu, și el avea niște migrene groaznice. Dar s-au dovedit a fi de la malformația arterio-venoasă care o avusese. Având acest exemplu în casă, gândurile mele "croșetau" scenarii când „mă săgeta prin creier” de durere. Ajungeam să mă întreb dacă nu cumva aveam și eu ceva asemănător. Dar Doamne-Ți mulțumesc că am identificat cauza și am eliminat-o!

Mi-am recăpătat somnul, după luni lungi de nopți albe! Ceea ce e mare lucru pentru mine. Chiar dacă se mai întâmplă să mă trezesc în toiul nopții la baie și să readorm mai greu, totuși nu se compară cu nopțile în care „număram oile”. E drept că nici temperaturile mari (de azi vară) nu mă lăsau în pace, însă acum e o adevărată plăcere să mă bag sub pătură și să mă „îmbrac” în ea , și să adorm instant. De ani mulți m-am obișnuit să ascult meditații ghidate sau muzică de relaxare de pe Youtube. Am suita mea de meditații convertite în format MP3, pe telefon, am compus și eu 3 meditații personalizate, dar de multe ori nici nu mai apuc să le ascult până la final. Ceea ce e mare lucru, pentru că - de obicei - ascultam vreo 3, una după alta și abia adormeam. Acum mă trezesc odihnită dimineața și cu chef de muncă! Somnul este foarte important pentru mine și-i acord organismului răgaz să și-l facă cât îi este necesar. În cazul afecțiunilor autoimune, lipsa de odihnă și stresul sunt trigger-ii principali. Cum în cazul evenimentelor stresante nu prea ai control, în cazul odihnei îți poți organiza în așa fel timpul încât să dormi cât e necesar. Regenerarea celulelor se face doar pe timpul somnului de noapte! Și da, somnul din primele ore (până la miezul nopții) este cel mai sănătos, fiindcă atunci se eliberează melatonina.

Au dispărut senzațiile de dureri de dinți și urechi! Ajunsesem să cred că am probleme cu dinții, mi-am făcut chiar și radiografie panoramică, dar s-a dovedit că nu aveam nimic. Cât despre durerile de urechi, orelistul mi-a spus că nu se vedea nimic, dar posibil să fie vorba de un reumatism! 

Un alt rezultat benefic pentru mine a fost faptul că nu mai obosesc așa de repede și atât de tare încât să trebuiască să mă culc și după-masa. Ceea ce e mare lucru, pentru că pot face liniștită ce îmi propun. 

Din seria schimbărilor „wow” e și faptul că pot sta ore în șir în picioare, sau chiar să și umblu mult, fără să mi se mai umfle genunchii! Aproape că scăpasem cu vederea această schimbare la început, fiind prea preocupată cu gătitul. Într-o zi însă „mi-a sclipit beculețul” când am realizat că lucrasem în picioare aproape o zi întreagă (pusesem murăturile pentru iarnă, plus gătisem etc), iar seara, la culcare, nu mă dureau genunchii și nici urmă de umflături! 
La fel și în cazul soțului meu. În urma operației pe creier, rămăsese cu paralizie pe toată partea dreaptă. În timp, după multă kinetoterapie, și-a recăpătat mobilitatea în membrul inferior, însă nu și siguranța în el, iar ca rezultat are un echilibru fragil, dar și o rigiditate a încheieturilor. Dar la nici o lună  de dietă, mă anunță fericit că a reușit să se așeze singur în genunchi, să stea câteva minute și apoi să se ridice. Ceea ce e un mare „wow”!  

O perioadă lungă de timp am trăit cu dureri în șoldul drept și la încheietura mâinii stângi. În vara asta 2019) au devenit într-atât de deranjante,  încât eram nevoită să mă ung cu Celadrin de două/trei ori pe zi. La medicamente am renunțat din cauza excipienților non AIP (gluten, lactoza, zahăr), așa că singurul care mi-a rămas a fost unguentul. (Atenție: antiinflamatoarele nesteroidiene sunt total interzise in bolile autoimune!). Eu aveam dureri încontinuu, indiferent dacă eram în picioare sau culcată în pat. Noaptea mă zvârcoleam pentru că nu-mi găseam o poziție în care să nu mă mai doară. La fel și ceafa, motiv pentru care uneori mă lăsam cu capul în jos, pe lângă pat, fiind singura poziție (de extensie a coloanei) în care mă lăsa durerea (visam la paturile acelea speciale, care se ridică pe verticală, pt ați tine corpul cu capul în jos, pt decompresarea coloanei, doar că implică costuri și spațiu).

 De vreo lună încoace șoldul nu mă mai deranjează deloc, iar ceafa doar dacă stau mai mult la laptop. Durerea din mâna (în speță de la încheietura degetului mare și degetul în sine) a dispărut ultima. După ce ai trăit o perioadă lungă de timp cu dureri, așa încât începusesi chiar să te obișnuiești cu ele, atunci când dispar din viața ta, ți se pare un lucru extraordinar!  Cel mai cel lucru!
 Deci da, dieta AIP funcționează foarte bine și pentru reducerea durerilor articulare, majoritatea bolnavilor de Hashimoto având probleme cu oasele, chiar și o a doua boală autoimună, poliartrita reumatoidă.

Mi-e clar că dieta AIP funcționează pentru diverse boli ce țin de spectrul inflamator! Iar faptul că nu e îmbrățișată de marea masă a medicilor, mi se pare un fapt trist ce frizează ignoranța. Sau pur și simplu nepăsarea! De aceea sunt tot mai convinsă că pentru recuperarea stării de sănătate, frâiele trebuie să fie în totalitate la tine! Iar dorința de bine și ambiția sunt combustibilul ce pune în mișcare totul! Cu răbdare și cu o organizare temeinică, poți să ajungi acolo unde îți dorești! 

Update februarie 2020 
La 5 luni de la începerea dietei mă declar cucerită! Convinsă pe pielea mea de efectele benefice asupra propriei mele sănătăți. AIP a devenit stilul de viață al familiei mele. Chiar dacă la început nu ne-am fi imaginat că am putea să ne obișnuim fără mâncărurile noastre obișnuite, totuși am reușit! Recunosc că ai nevoie de foarte multă ambiție și determinare, dar motivată de recuperarea stării de normalitate după ce te-ai confruntat ani de zile cu o stare continuă de rău, nu prea mai ai nevoie de altceva. Doar de amintirea zilelor cu migrene mari, disconfort abdominal, și multe alte simptome cuprinse în acest articol, ca să te ții în continuare de treabă. Și să nu renunți dacă rezultatele întârzie să apară. În cazul meu, chiar dacă simptomele au dispărut în prima parte a perioadei, cu adevărat bine am început să mă simt de abia din ianuarie, adică după 4 luni! Încă nu am fost la medic sau la analize, dar mă simt altfel decât înainte. Și nu aș fi crezut că voi mai ajunge să mă simt ...normal. Asta nu înseamnă că pe parcurs nu vor mai fi „recăderi” sau cum e numesc americanii „flares-up”. În cazul meu au fost din cauza unor alimente la care am descoperit intoleranțe - că nu degeaba creatorii acestei diete susțin că este cea mai bună metodă de ați descoperi intoleranțele alimentare, fără să dai o căruță de bani pe teste care pot să nici nu fie relevante. Și în continuare stresul este cel mai mare dușman al echilibrului meu. Iar pentru asta mai am de lucru la partea emoțională.  















Comentarii

  1. Buna...am Hashimoto de cativa ani...cu tratament! pana acum cv vreme...nu am avut simptome ciudate...dar mai nou am dureri de articulatii ! Am tinut Aip fix o luna...dar parca mai rau ma dureau incheieturile...este posibil sa ma "rascoleasca" in prima faza regimul?

    RăspundețiȘtergere
  2. Bună, la fel m-am simțit si eu răscolita după ce am inceput AIP. La mine au fost multe reacții pe sistemul digestiv, de am ajuns, la un moment dat, să cred că am intoleranță la fructoza. Altii au dureri mari de stomac si reflux gastric. Dar după un timp însa se liniștesc. Organismului îi ia 6 luni să se "curete" de gluten, iar acesta, conform autoarelor cărților, ar avea efecte similare altor substanțe ce creează dependenta. Adică, la eliminarea din dieta, ar putea apare diverse reacții de sevraj. La fel și în cazul zahărului. Cât despre durerile de articulații, încă e un subiect care mă preocupă intens, pt ca nu am apucat să merg la un reumatolog. Dacă după AIP am scăpat de durerile decoloanăa, sold și de umflarea genunchiului, a rămas totusi durerea la articulația mâinii stângi, pe care, multă vreme, nu am știut unde să o încadrez. Apoi, tot prin studiu, am primit și răspunsul. În Hashimoto apar și alte afecțiuni conexe (pe langa posibilitatea de a mai dezvolta/avea o alta boala autoimuna),în specialafecțiuni neurologice degenerative, cum e sindromul de tunel carpian - adică ce am eu, dar si multe alte "colege de suferință ". Dar asta e la mână. Pe tine unde te doare? Eu zic ca ar fi recomandabil să ajungem și la un reumatolog, pt analizele specifice de artrită, măcar sa excludem (sau poate să includem) existența unei alte boli. Daca ai citit interviul cu Maria Plaias, ea si spune, la un moment dat, că celebrul imunolog si fondator al "dietei de eliminare" ( cum a fost intitulată la început), dr. Kharrazian, când d primește un pacient cu boală autoimuna la cabinet, prima întrebare pe care i-o adresează e: "unde-i a doua?". Si asta pt că majoritatea dezvoltă alte boli , care pot rămâne nediagnosticate. Sa urmărești si postările de pe grupul Hashimoto România!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu