„Nomato sos” sau sosul ketchup AIP



Sos „ketchup” AIP pentru pizza
În engleză se numește sos „nomato” - adică „no tomato” (=fără roșii). E un sos cu care te poți juca la nesfârșit, după bunul tău plac, în funcție de ingredientele din frigiderul personal. 
Eu am folosit: 3 morcovi, 1 păstârnac mare, 1/2 praz, 3 căței de usturoi, ar fi mers și rădăcină de țelină sau apio - însă eu am avut doar verdeață, și 4 bucăți de sfeclă roșie -gata fiartă și ambalată, de la Kaufland. 
Cum am procedat: după ce am spălat și curățat rădăcinoasele, le-am tăiat cubulețe și le-am sotat în tigaia wok, cu ulei de măsline. Când s-au mai înmuiat, am adăugat sfecla tăiată cubulețe, frunzele de țelină și condimentele: sare, oregano, busuioc, pătrunjel. Se mai poate adăuga și o frunză de dafin, dar se va scoate înainte de blenduire. Am pus capacul și le-am lăsat câteva minute până ce s-a înmuiat și sfecla. Apoi le-am scos la răcorit, pe balcon. 
După ce s-au răcit suficient cât să nu-mi afecteze robotul de bucătărie, le-am răsturnat în vasul acestuia și ..., i-am dat să sune. Nu am folosit vasul-blender, pentru că, fiind o compoziție multă și grea, s-ar fi făcut o pastă moale doar la fundul vasului și ar fi trebuit să amestec cu o lingură pentru a mișca compoziția. În robot a mers perfect, iar textura s-a păstrat mai densă.  
(Dacă dispuneți de un blender puternic - peste 1000W, folosiți-l cu încredere).
Pe parcurs, am mai adăugat vreo 100 - 150 ml apă, cât să mai subțieze compoziția, plus zeama de la o lămâie (pentru cine dorește un gust mai puternic, se poate folosi oțet de mere). Și pentru că soțul a vrut și o tentă mai iute, am adăugat două lingurițe pline din borcanul cu hrean ce-l făcusem prin toamnă. 




Sosul se poate păstra la frigider pentru câteva zile
 sau la congelator pentru o perioadă mai lungă de timp. 


Pe lângă pizza, sosul se mai poate folosi în tocănițe, paste de zucchini, sandvișuri, etc. 

Comentarii