Curcubeu de culori și arome într-o singură farfurie

De când am schimbat stilul de gătit, conform dietei AIP, am descoperit cu adevărat aromele legumelor. Chiar și a celor uzuale, cum ar fi păstârnacul - pe care, până acum, l-am folosit doar fiert, alături de alte legume clasice, în tot aceeași clasică supă de pui. 
Bucătăria noastră tradițională se limitează cumva la folosirea unei singure garnituri când vine vorba de felul doi. Am fost obișnuiți de mici cu cartofii, în diferite forme, orezul, mazărea etc. Mai târziu am descoperit salatele mexicane, congelate la pungă, care amestecă vreo trei tipuri de legume. Și ni s-a părut interesantă. Bucătăria românească mai cunoaște și ghiveciul de legume, însă nu toată lumea îl agrează, în special din cauza acidității provocate de amestecul de legume folosite. 
În dieta AIP ești constrâns să renunți la legumele clasice și să te folosești doar de cele care nu cauzează & întrețin inflamația sau care nu atacă pereții intestinelor, provocând permeabilitatea intestinală.

Ce ne-a cucerit (pe soțul meu și pe mine), de la începutul Protocolului Autoimun, a fost descoperirea unui curcubeu de culori și arome într-o singură farfurie. Cuprinse într-un fel de mâncare extrem de simplu, de versatil, de gustos dar și AIP friendly, tocmai pentru că respectă regula de aur a dietei:  
→ 1 proteină animală: pește, fructe de mare, carne/organe,
→ legume gătite (carbohidrați): spaghete de legume, dovleac plăcintar, cartofi dulci, conopidă, broccoli, morcovi, țelină, păstârnac etc.
→ legume crude: salate verzi, spanac, avocado, ridichi, castravete, ceapă etc.

Personal îmi place mult să mă „joc” cu ceea ce în engleză se numește „skillet hash”, adică un fel de amestec la tigaie, pentru că poți amesteca tot ce ai prin frigider. E o mâncare extrem de sățioasă, se face simplu (mai mult îți ia curățarea și felierea legumelor & cărnii) decât gătitul în sine.
Iată lista de ingrediente: carne de pui (eu folosesc mușchiuleț de pui sau pulpă dezosată) sau bacon, dar se mai pot folosi rămășițe din cărnurile gătite în slow-cooker, iar dintre legume: cartofi dulci, zucchini sau dovlecel, ciuperci, broccoli, conopidă, dovleac plăcintar, păstârnac, morcov, ceapă, usturoi (crude, praf sau uscat) și chiar sfeclă roșie fiartă. Cum le combini ține de gustul tău, de inspirația de moment, dar și de ce ai prin frigider.


Mie îmi place să le tai toate cubulețe și să le asezonez cu sare, ierburi și ulei de măsline înainte de a le răsturna în tigaie. În cazul în care folosești ciuperci, acestea se adaugă mai la final, pentru că se fac foarte repede și dacă se coc prea mult, dispar în mulțimea de legume. Înainte de ciuperci poți adăuga și zucchini sau dovlecel, tot din același motiv. Totul se pregătește la tigaie, fără capac, în câteva minute. Vei vedea că vei deveni imediat cucerit de jocul de culori vii, dar și de amestecul de miresme.
La final, după ce le-ai răsturnat neglijent într-o farfurie, le poți adăuga un avocado crud, feliat, un fel de „cireașă peste tort”, ori ceapă tăiată julien sau să le consumi cu un bol cu salată verde / sfeclă roșie lângă.

Mai jos îți prezint câteva din „creațiile” mele personale, dar te asigur că toate au primit „tumbs up”
 😛





 Nu-i așa că deja te-ai prins că nu e vorba de nici o mare filozofie cu amestecurile astea la tigaie?
Poftă bună să ai și inspirație la îmbinarea culorilor 😋
















Comentarii