Cuib de viespi AIP aka Rulouri cu scorțișoară

În copilărie adoram cuibul de viespi făcut de mama din aluat de cozonac, cu 8 ouă, unt topit, mult zahăr și lapte! Nici nu aveam răbdare să se răcească, că ne luam câte un „dolofan” în farfurie, îl desfăceam și ne băgam nasul sub aburii aromați, adulmecând cu poftă miresmele dulci de nucă și lapte. Erau atât de buni și... unici, încât de cei din magazin nu ne atingeam, fiind mult prea departe la gust de cele pregătite de mama. Dar asta se întâmpla în vremurile bune. 
Acum, dieta AIP exclude aluaturile dospite, nuca, ouăle și lactatele. Cel puțin până la reintroduceri. Oricum eu la lactate și gluten veci nu mă voi mai întoarce! Așa că am încercat o rețetă „AIP friendly”, înlocuind umplutura de nucă cu scorțișoara. Încercând să ignor perfecționismul insuflat de mama la bucătărie, rezultatul mai că a reușit să mă transporte înapoi în copilărie. Ideea e să nu aveți așteptări mari și nici să nu comparați produsele rezultate din dieta AIP cu cele clasice, pentru că nu seamănă nici la consistență, dar nici la aspect sau gust. Sunt arome noi, plăcute după ce te obișnuiești cu ele, dar în ceea ce privește partea estetică, trebuie să înveți să-ți mai cobori standardele 😏 
(repet, nu e un blog culinar, rețetele fiind adaptări personale de pe blogurile AIP americane!)

CUIB DE VIESPI CU SCORȚIȘOARĂ

Ingrediente:
155 g făină de tapioca (plus câteva linguri, mai târziu, pt întins)
  45 g făină de cocos (în funcție de textură, s-ar putea să mai ceară pe parcurs)
  32 g făină de alune tiger
    1 linguriță rasă de bicarbonat de sodiu
  80 ml ulei de cocos topit
  80 ml apă călduță
  85 g sirop din zahăr de flori de cocos (se poate înlocui cu miere sau sirop de arțar)
    1 pliculeț (o lingură) cu gelatină + 60 ml apă
    2 linguri de zahăr de cocos (aici e mai greu să înlocuiți)
    scorțișoară după gust (dacă vă place un gust mai pregnant, merg până la 4 lingurițe)

Pentru final, în funcție de preferințe:
→ glazură simplă:
 60 ml unt ghee (dacă ați reintrodus) sau unt/ulei de cocos topit
   1 linguriță de zahăr de cocos
→ însiropat:
      mie îmi place să însiropez la final, așa că mai adaug la cele de mai sus lapte de cocos, cam o căniță de cafea.

Instrucțiuni:
Preîncălziți cuptorul la treapta medie și pregătiți o tavă mică (și preferabil adâncă) cu hârtie de copt.
Într-un bol amestecați făinurile date prin sită și bicarbonatul de sodiu. 
Puneți la încălzit 80 ml de apă, cât să fie ușor călduță, stingeți focul și turnați în ea siropul (sau mierea), apoi uleiul de cocos. Amestecați-le ușor până se dizolvă siropul. Lăsați-le să se odihnească puțin, iar între timp dizolvați gelatina într-o căniță cu 60 ml de apă și așteptați 2-3 minute până se întărește. Puneți apoi cănița pe aburi, până ce gelatina se topește, amestecând ușor. Veți observa că începe să facă puțină spumă (seamănă cu albușul de ou). Luați-o de pe aburi și turnați-o în amestecul de ulei, apă și sirop, după care amestecați totul în bolul cu făinurile. Dacă cumva aluatul se simte prea umed la mână, se mai poate adăuga o lingură-două de făină de cocos. Aluatul rezultat în primă fază trebuie să fie lipicios.
Pregătiți un blat de lucru, presărând peste el puțină făină de tapioca, apoi răsturnați aluatul.„Murdăriți-vă” și pe mâini cu puțină făină de tapioca, pentru ca să puteți lucra aluatul și formați din el un dreptunghi. Cu sucitorul întindeți o foaie dreptunghiulară de aprox. 5mm grosime, peste care presărați amestecul de zahăr de cocos și scorțișoară. Rulați apoi ușor, de la un capăt spre celălalt, până se formează o ruladă. Manevrați cu grijă să nu se rupă!
Tăiați rulada în bucăți egale, dar nu prea subțiri pentru că se vor usca), aproximativ 7-9 la număr, în funcție de cât de lungă v-a ieșit rulada. Așezați bucățile răsturnate în tavă, la o oarecare distanță una de cealaltă și dați-le la cuptor (treapta medie) pentru vreo 25 de minute. 
                
          
 Notă: Eu am întins aluatul prea subțire și neavând o tavă mai mică, le-am răsfirat cam mult, așa că la copt s-au cam „dezechilibrat” 😄. Ce vă spuneam eu mai devreme să nu fiți prea pretențioase la capitolul estetic! Ei bine, la asta mă refeream 😉 
 După 25 de minute e timpul să scoateți tava și să le însiropați, dacă doriți asta. Eu așa am făcut, după care le-am mai lăsat încă 5-6 minute la cuptor. Dacă, în schimb, doriți doar să le glazurați, amestecați bine untul ghee cu uleiul de cocos și zahărul, apoi ungeți pe deasupra, însă doar la servire și doar după ce s-au răcit (asta dacă mai aveți răbdare să așteptați până atunci 🤣). Merg foarte bine servite alături de o cană de lapte vegetal (cocos sau alune tiger), că de gustoase pe bune că-s foarte gustoase. 
(Dar nu exagerați cu ele, eu una am observat că după deserturi începe să mă doară capul). 
 Poftă bună! (de dulce) 
   

Comentarii