Turtă dulce AIP

Știu că, în mod normal, turta dulce este un desert ce se pregătește cu precădere în perioada sărbătorilor de iarnă, dar mie îmi place mult și înainte, și după. Să fie doar frig afară și cald în casă, iar aromele de scorțișoară, cuișoare și ghimbir să se împrăștie suav, parfumând întreaga locuință. Asta numesc eu atmosferă de cămin. 
Rețeta am adaptat-o după una americană, nu e ceea ce făcea mama în copilăria noastră, dar nici făinurile fără gluten nu te ajută să obții aceeași textură pufoasă. Oricum e gustoasă, așa că a rămas pe lista noastră de preferate. Dar să vă pregătiți pentru că e o rețetă migăloasă, în sensul de consumatoare de timp. Pentru prima dată am folosit și eu melasă și mărturisesc că mi-a chiar plăcut aroma ce a imprimat-o. (Melasa este produsul secundar, dulce, sirop, produs în timpul extracției zaharurilor din trestia de zahăr și din sfecla de zahăr, conține un nivel concentrat de vitamine și minerale care au fost prezente în trestia de zahăr. Este deosebit de apreciată pentru conținutul său bogat în fier și alte minerale importante, cum ar fi calciu, magneziu și potasiu). În ceea ce privește alte ingrediente, dat fiind faptul că praful de copt ce se găsește în magazine nu e AIP, eu mi-am preparat, într-un borcănel, amestecând bicarbonat de sodiu fără aluminiu și cream tartar, în proporție de 1:2 linguri, pe care-l folosesc cam la toate copturile. Cream tartar nu se găsește la noi, nici măcar nu se cunoaște numele produsului, mie mi l-a trimis o prietenă din Uk.


Între timp am aflat că produsele firmei nemțești Biovegan sunt de încredere și nu conțin gluten, așa că se poate folosi praful lor de copt (care e un amestec de bicarbonat, făină de tapioca și cream tartar). La fel și zahărul vanilat și mixul de condimente pentru turtă dulce. 


Turtă dulce (americană) AIP  


Ingrediente: 
70 grame făină de nuci tiger
140 grame făină cassava
65 grame făină de tapioca (sau arorut)
un vârf de sare
3/4 linguriță de praf de copt fără gluten  
1 pliculeț zahăr vanilat Biovegan
1- 2 lingurițe din mixul pentru turtă dulce Biovegan (chiar și mai mult, dacă vă place mai aromat, atenție doar că conține și nucșoară, dacă vă temeți să o folosiți - nefiind AIP - puteți să vă faceți voi un amestec din scorțișoară Ceylon, cuișoare, ghimbir, etc). 
1 pliculeț cu gelatină
180 ml ulei de cocos (topit) sau unt ghee (dacă ați reintrodus)
113 grame melasă neagră 
1-2 linguri miere (sau sirop de arțar), în funcție de cât de dulce suportați (eu m-am oprit la una singură; nu uitați că și melasa este îndulcitor!)
1 lingură oțet de mere

Pentru glazură:
2 linguri de frișcă (cremă) de cocos, partea solidă ce se adună deasupra
1 lingură (dacă vreți mai dulce, merg chiar două)
2 linguri de făină de tapioca
vanilie

Mod de preparare:
Amestecați toate ingredientele uscate într-un bol. Lăsați-le să-și ia aromele.
Între timp, puneți un vas mic cu apă de foc, să fiarbă, pentru a obține bain-marie. Într-o cană mai mare (cea obișnuită de ceai nu este suficientă) amestecați ingredientele lichide: melasa, uleiul, mierea și oțetul de mere. Puneți-le deasupra vasului cu apă, la bain-marie, până se dizolvă/combină toate. Între timp, într-o căniță mică de cafea, dizolvați pliculețul de gelatină, amestecând puțin, iar după vreo 1-2 minute, răsturnați conținutul în cană, peste ingredientele lichide și amestecați până vă asigurați că gelatina s-a dizolvat complet. 
Următorul pas e să răsturnați conținutul din cană peste ingredientele uscate din bol, amestecând bine cu o furculiță - la început, apoi cu mâna. Va rezulta un aluat închis la culoare și ușor lipicios. Împărțiți-l în două și întindeți cu sucitorul jumătate de aluat, pe un tocător/planșetă.

Atenție! S-ar putea ca aluatul să fie prea uscat și să se rupă! În acest caz suplimentați cu puțină apă, până ce textura aluatului se va înmuia și se va întinde ușor. La prima încercare eu am pus făină de tapioca pe planșeta de lucru, dar la următoarele nu. Fiind destul de uleios, nu se va prinde. 
Dacă aveți forme pentru biscuiți sau turtă dulce, acum le puteți folosi. Eu am tăiat cu un păhărel mic, și au fost perfecte. Mi-au ieșit două tăvi mari și jumătate. Se coc cam 20 de minute la foc mediu, dar verificați după 15 minute să nu cumva să se ardă! Sunt gata când au căpătat o ușoară culoare brun-roșiatică pe margini.

Lăsați-le la răcit, iar între timp faceți glazura, amestecând bine cele trei ingrediente. Dacă aveți, puteți folosi un poș.  Nu o folosiți decât când sunt complet răcite, altfel va curge pe margini! Eu m-am cam grăbit și nu am avut timp să le „pictez”, dar au fost excelente! În plus de asta trebuie lăsate să se întărească și glazura, înainte de a fi puse într-un ambalaj. Oricum sunt atât de bune și ușor de consumat, încât nu vor rezista prea mult, dar da, se păstrează bine.


Merg foarte bine alături de o cană cu lapte vegetal!
Poza aceasta e din prima tură, când le-am copt cam prea mult.
A doua oară le-am tăiat mai mici și le-am păzit mai serios.
 




Comentarii